onsdag 9 december 2015

Israel i Bibelns profetior 39

Israel från död till liv

Hes 37:1 – 14 som beskriver Hesekiels syn med benen i dalen, benen som fick liv, beskriver på ett bra sätt det som har hänt och kommer att hända med Israel.

Hes 37:1.  Jesu [Jashves] hand var över mig och i ande förde han mig och satte ner mig mitt i dalen och den var full med ben.
Hes 37:2.  Och han förde mig runt omkring och se de var väldigt många på marken i dalen och se de var mycket torra.

Det hela börjar med att alla är döda. Israel var död i sin Ande inför Gud. Ja det fanns inte som nation. De var som torra döda ben.

Hes 37:3.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], du skall återuppliva dessa ben [styrkor, krafter]. Och jag sade: Herren Jesus [Jashve] du vet hur [har kunskapen].
Hes 37:4.  Och han sade till mig: Profetera över dessa ben och säg till de torra benen, hör Jesu [Jashves] ord.
Hes 37:5.  Så säger Herren Jesus [Jashve] till dessa ben [styrkor, krafter]: Se jag för fram ande in i dem och ni blir åter levande [skall leva].
Hes 37:6.  Och jag sätter senor på er och jag tar fram kött på [evangelium över] er och jag skall täcka er med hud och jag lägger ande i er, och ni lever, ty jag är Jesus [Jashve].

Profeten får i uppgift att profeterar liv in i de döda benen.

Hes 37:7.  Och jag profeterade som han befallt mig och när jag låtit profetera blev det ljud [skrik, gråt], och se en skakning [larm] och benen närmade sig varandra, ben till ben.

Här ser vi hur israels barn skall samla sig från de olika länderna som de har hamnat i. På samma sätt som benen samlade sig tillsammans.

Hes 37:8.  Och jag såg och se det kom senor [berättelser] och kött på [evangelium över] dem och hud [uppvaknande] kom upp och täckte över dem ovanpå, men ande fanns inte i dem.

Och Gud skall välsigna dem och han har fört dem samman i deras land men det fattas fortfarande Guds andliga liv så som Gud vill ha det. Och det är det som illustreras här med att det blir kroppar med hud och senor på benen. Men de saknar Ande. Guds Ande är inte i dem, de är fortfarande Andligt döda.

Hes 37:9.  Och han sade till mig: Profetera till anden, profetera människoson [Adams barn] och säg till anden, så säger Herren Jesus [Jashve], kom ande och blås från de fyra vindarna på dessa döda och de blir levande.
Hes 37:10.  Och jag lät profetera såsom det befallts mig och ande kom i dem och de blev levande och de stod på sina ben, en krigshär, en mycket stor kraft.

Och nu får profeten profetera på nytt och nu blir det liv. På samma sätt som de Israel skall fyllas med Guds Ande och komma in i Guds vilja helt och hållet. Och det är här vi är att vi väntar på detta sista steg. När Livet från Gud får komma in i hela Israels Nation också Andligt.

Hes 37:11.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], dessa ben de är alla Israels folk [hus], se de säger: Våra ben är förtorkade och vårt hopp är förstört han har uteslutit [stoppat, förstört] oss.
Hes 37:12.  Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni begravts av mig mitt folk, och jag skall låta er komma till Israels land.
Hes 37:13.  Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.
Hes 37:14.  Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort}, säger Jesus [Jashve].

Här sammanfattar profeten till sist sin profetia
Och där ser vi att det är Israels folk det handlar om,
Och vi ser att de har varit döda men får liv
Och det är Jesus som gjort det här
Och han skall också fylla dem med sin Ande

Och idag kan vi se hur de har samlat sig i sitt land. Och de har fått landet att grönska och byggt bostäder. Men de har inte kommit fram dit Gud ville. De har inte fått fred med sina grannar än. Och de har inte fått Guds Ande i sig som Gud ville. Och de väntar fortfarande på sin Messias, som vi Kristna vet är Jesus som snart skall komma.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar