söndag 6 december 2015

Israel i Bibelns profetior 36, Israel skall få nåd på nytt

Jag väljer här att ta upp ett längre avsnitt ur Romarbrevet för det visar på hur det kommer att gå med Israel.

Vi kan läsa i vers 7 att Israel inte kommer att få det som de tänkt sig, de kommer att bli förhärdade och inte se.

Hedningarna kommer att bli frälsta och det kommer att göra Judarna avundsjuka. (vers 11)

Men Gud har en tanke med Israel. De är inte slut utan de kommer att få vara till välsignelse, och Gud kommer att fullföra det han tänkt med dem. (vers 12)

Ja t o m liv från de döda kommer ur den situation när Gud slutligen på nytt tar sig an Israel och ger dem nåd. (vers 15).

Vi får som hedningar bli inympade i Israel, som i Guds äkta olivträd, och bli en del av det (vers 17)

Gud kommer åter att inympa Israel (vers 23) och det gör han när Hedningarna till fullo har kommit in (vers 25)

Allt samman är Guds nåd både att vi som hedningar blir frälsta och att Israel blir frälst. (vers 31)

Rom 11:7. Alltså det som Israel [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud] söker efter det får man inte, men de utvalda får det, och de återstående de blir förhärdade.
Rom 11:8. Som det är skrivet: Gud ger dem sömnighetens ande, ögon som inte ser och öron som inte hör, ännu i dessa [idag] dagar.
Rom 11:9. Och David [den älskade, farbror] säger: Gör deras bord till en snara och till jakt [fångstnät] och till anstöt [stötesten] och till förargelse för dem.
Rom 11:10. Gör så att deras ögon förmörkas så att de inte ser och böj ner deras rygg alltid.
Rom 11:11. Alltså jag säger inte, de snubblar så att de faller, nej det säger jag inte, det är deras synd, men hedningarnas frälsning är till för att göra dem avundsjuka.
Rom 11:12. Men om deras synd är värdens rikedom och deras nederlag är hedningarnas rikedom, hur mycket mera är då deras fullgörande [uppfyllelse, fullhet].
Rom 11:13. För till er hedningar säga jag, så länge som jag verkligen är hedningarnas apostel, min ärofyllda tjänst.
Rom 11:14. Om på så sätt, jag gör mina egna landsmän [kött, människor] avundsjuka och räddar några av dem.
Rom 11:15. För om deras förkastelse är värdens försoning, vad är deras antagande om inte liv får de döda.
Rom 11:16. Och om det första [förstlingen, det första brödet] är heligt, då är också omgången [blandningen, degen], och om roten är helig, då är också grenarna.
Rom 11:17. Men om för att grenarna bryts av och du som hör till ett vilt olivträd därför blir inympad bland dem och delaktig med roten, och du finns i olivträdets fyllighet [save, fetma].
Rom 11:18. Skryt aldrig att du är en gren, och beröm dig, du bär inte roten, utan den är din rot.
Rom 11:19. Sannerligen [Alltså] kommer du att säga: Grenarna bryts av för att jag må inympas.
Rom 11:20. Nå väl, de bryts av på grund av otro, men du tillhör tron, du har satts dit, var inte högmodig utan visa vördnad [respekt, fruktan].
Rom 11:21. För om Gud inte skonar de naturliga grenarna vill han inte heller skona din.
Rom 11:22. Överväg [se, erfar] alltså Guds godhet och stränghet, den är ju sträng mot den som faller, men god [mild] mot dig, om du fortsätter att visa godhet, annars kommer du också att huggas av.
Rom 11:23. Och om de inte fortsätter med otro kommer de att inympas med kraft [mäktigt], för han är Gud som åter inympar dem.
Rom 11:24. För om du som enligt naturen tillhör ett vilt olivträd skärs av och mot naturen inympas i ett ädelt [odlat] olivträd, hur mycket mer kan då inte de, som enligt naturen är från det egna olivträdet, inympas.
Rom 11:25. För jag vill inte att ni är ovetande bröder om mysteriet, utan att ni må var bland de kloka, eftersom förhärdelse av en del av Israel [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud] har skett, tills hedningarnas fullhet [uppfyllande] nås.
Rom 11:26. Och på det viset kommer han att rädda hela Israel [Guds uppreste, Guds upprättade, Guds rättvisa, regerar som Gud], som det står skrivet: Befriaren skall komma från Sion [monument, pelare, öken, torr plast] och kommer att omvända de ogudaktiga från Jakob [hälfångaren, ersättaren].
Rom 11:27. Och det, när jag tar bort deras synder, är för dem mitt förbund.
Rom 11:28. Dock enligt evangeliet, fiender på grund av er, men enligt utkorelsen [valet, utväljelsen] de älskade på grund av fäderna.
Rom 11:29. Gud ångrar inte gåvan av nåd [fria gåvan] och kallelsen.
Rom 11:30. För på samma sätt har också ni länge varit olydiga mot Gud, men nu får ni förbarmande, genom deras olydnad.
Rom 11:31. Och på så vis är nu dessa olydiga, till er nåd [barmhärtighet], och så att de skall få nåd [barmhärtighet].
Rom 11:32. För Gud stänger in alla, in i olydnad, så att alla skall få nåd.
Rom 11:33. Vilket djup i [av] Guds rikedom och visdom och kunskap, liksom det är omöjligt att utforska hans beslut [domar] och omöjligt att förstå [spåra] hans vägar.
Rom 11:34. För vem vet Jesu [Herrens, Jashves] tanke och vem är hans rådgivare.
Rom 11:35. Och vem ger honom först och skall ges tillbaka till, av honom.
Rom 11:36. För allt är till honom, ut från honom och genom honom och i honom, han är evigt majestät, Amen [det är säkert].


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar