måndag 16 november 2015

Israel i Bibelns profetia 16

Västbanken, Samarien och Judéen tillhör också Israel

I Amos kan vi läsa om hur Gud upprättar Israel. Och vi ser att det Gud gör det är fantastiskt och Det är Israel som skall bo även i bergsbygden i Israel, i Judéen och Samarien, det som idag kallas för Västbanken.

Amos 9:11.  På den dagen låter jag resa upp [förstärka] Davids fallna tält [boning], och de skingrade från [öppningarna i] min inhägnad [mur], och dess ruiner låter jag resa upp och jag bygger upp det som i forna dagar.
Amos 9:12.  På det att de intar det som återstår av Edom och alla hedningar [folk] som mitt namn har predikats hos [ropats över], säger Jesus [Jashve], han som gjort det här.

Jesus upprättar Israel på nytt och nu är också Hedningarna med, de Hedningar som tagit emot Jesus.

Amos 9:13.  Se dagar kommer, säger Jesus [Jashve] då plöjaren går nära i skördarens spår, och druvorna finns i väldiga planteringar, och bergen rinner av druvsaft och alla kullar flödar [smälter].
Amos 9:14.  Och jag bosätter mig hos [återupprättar, omvänder, återför] mitt folk Israel som kommit tillbaka [det utspridda], och de bygger upp de ödelagda städerna, och de slår sig ner [återvänder] och de planterar vingårdar, och de dricker deras vin och de anlägger [gör] trädgårdar och de äter dess frukt.
Amos 9:15.  Och jag planterar dem på deras mark och de rycks inte bort mera från sin mark, som jag har gett åt dem, säger Jesus [Jashve], din Gud.

Det blir en fantastisk tid för Israel och de kommer aldrig mera att fördrivas utan de skall nu vara i sitt land Israel.

Här i vers 13 ser vi hur man talar om Bergsbygden, Alltså det som idag ofta kallas för Västbanken, och det skall alltså Israel ha. Och som många hävdar är det inte ockuperat område, det var Jordanien som ockuperade det 1948 och israel som befriade det 1967.

Det här är befriat område och det skall alltså tillhöra Israel, enligt det här bibelstället. Det skall bli intressant att se hur Gud nu går vidare och fullföljer sitt löfte till Israel på den här punkten. Vi ser idag hur Israel har området, men hur hela värden ropar att det skall lämnas över till Araberna. Men som sagt Gud håller löfte så, så länge Israel har Gud med sig och det har han lovat så kommer profetian att gå i uppfyllelse.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar